in

"Έχουν άγχος τα πρωτάκια; Και τι πρέπει να κάνουν οι γονείς;" από τον οικογενειακό θεραπευτή Χρήστο Ζιούβα

Τα σημερινά πρωτάκια, δεν είναι πραγματικά πρωτάκια μιας και έχουν στην πλάτη τους ήδη μια χρονιά υποχρεωτικής εκπαίδευσης στο νηπιαγωγείο και συχνά ένα έως και τρία χρόνια ολιγόωρής ή και ολοήμερης παραμονής σε παιδικό σταθμό. Υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις σχετικά με τα οφέλη και τα μειονεκτήματα αυτής της ουσιαστικής επιμήκυνσης του σχολείου, αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση. Κατά συνέπεια, το άγχος αποχωρισμού από τα οικεία πρόσωπα που τα φροντίζουν και τους παρέχουν ασφάλεια, το έχουν ήδη διαχειριστεί με περισσότερη ή λιγότερη επιτυχία και άρα έχουν συνήθως λίγα πρόσθετα προβλήματα προσαρμογής στην πρώτη δημοτικού από αυτή την άποψη.

Ωστόσο, μια γρήγορη απάντηση στο ερώτημα αν τα πρωτάκια έχουν άγχος θα μπορούσε να είναι : NAI, αν έχουν άγχος οι γονείς τους ή αν έχουν άγχος για τους γονείς τους!

Η πρώτη δημοτικού σηματοδοτεί την έναρξη μιας περιόδου αναδιοργάνωσης του εβδομαδιαίου προγράμματος όλης της οικογένειας. Τα μαθήματα και οι εξωσχολικές δραστηριότητες αρχίζουν και καταλαμβάνουν όλο και μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος όλης της οικογένειας και δημιουργούν πιέσεις συντονισμού και διαχείρισης χρόνου τόσο στα παιδιά, όσο και στους γονείς. Επίσης, η επαφή με συμμαθητές και η σημαντικότητα αυτών των σχέσεων αυξάνεται.

Οι γονείς μέσα στην αγωνία τους να προσφέρουν το καλύτερο για τα παιδιά τους, να κάνουν ένα καλό ξεκίνημα και να πάρουν γερές βάσεις , καμιά φορά παγιδεύονται σε έναν αγωνιώδη αγώνα δρόμου. Επιδιώκουν τα παιδιά τους να μάθουν από μικρά, πολλά πράγματα και να έχουν πολλά ερεθίσματα. Δεν είναι λίγα τα πρωτάκια που οι γονείς τους έχουν φροντίσει πριν καν πάνε σχολείο να έχουν ήδη μάθει να διαβάζουν και να γράφουν ώστε να έχουν ένα προβάδισμα και να τα βρουν πιο εύκολα. Αυτό που καμιά φορά χάνεται μέσα σε αυτή τη διαδικασία είναι η σκοπιμότητα όλων αυτών των δραστηριοτήτων στις οποίες εντάσσονται τα παιδιά. Η σχέση του γονιού με το παιδί γίνεται διεκπεραιωτική σε βάρος μερικές φορές της σχέσης συναισθηματικού συντονισμού και παροχής ασφάλειας προς το παιδί. Ένας αγχωμένος γονιός που θέλει το παιδί του να τα προλάβει όλα και να είναι πρώτο σε όλα, κινδυνεύει να μην αντιληφθεί πότε το παιδί του είναι στεναχωρημένο, αγχωμένο, κουρασμένο, φοβισμένο κ.ο.κ από κάτι που του συμβαίνει. Ακριβώς επειδή τα πρωτάκια εκτίθενται σε σχέσεις με νέα πρόσωπα έξω από τον στενό κόσμο της οικογένειας τους, η προτεραιότητα της σχέσης γονιού – παιδιού έναντι των επιτευγμάτων ή της κατάκτησης γνώσεων είναι κρίσιμης σημασίας.

Μια δεύτερη αιτία που τα πρωτάκια μπορεί να έχουν αυξημένο άγχος είναι όταν έχουν λόγους να ανησυχούν για τους γονείς τους. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις παιδιών που παραπέμπονται σε παιδοψυχολόγους γιατί δήθεν το παιδί έχει σχολική φοβία. Πολλές φορές όμως , αυτός ο όρος είναι μια μάσκα που συγκαλύπτει το άγχος του παιδιού για κάποιον από τους γονείς ή για την σχέση των γονιών, σε δικό του «παθολογικό» πρόβλημα. Καμιά φορά τα παιδιά αρνούνται να πάνε στο σχολείο γιατί ασυνείδητα μένουν πίσω να προσέχουν τους γονείς τους!

Ο καλύτερος τρόπος να βοηθήσει ένας γονιός το ξεκίνημα του παιδιού του στο σχολείο είναι να αναρωτηθεί για τις δικές του προσδοκίες και άγχη για αυτή τη νέα φάση ζωής του παιδιού και της οικογένειας, καθώς και να φροντίσει για την δική του ψυχική ισορροπία ώστε να είναι σε θέση να αποτελεί μια ασφαλή βάση στην οποία θα μπορεί να απευθύνεται το παιδί σε δύσκολες στιγμές.

O Χρήστος Ζιούβας MSc, CADC είναι ψυχοθεραπευτής – οικογενειακός θεραπευτής και σύμβουλος σε θέματα εξαρτήσεων. Επίσης παρέχει εκπαίδευση και εποπτεία σε επαγγελματίες ψυχικής υγείας. Εργάζεται ιδιωτικά στο Μαρούσι.

www.christosziouvas.gr

Από Eleftheria

Είμαι η Ελευθερία.. περήφανη μαμά του έφηβου πια Μαρίνου (13 ετών) & του Μάριου (10 ετών). Πάντα μας άρεσαν οι βόλτες, μακρινές και κοντινές ώστε να μοιραζόμαστε όμορφες στιγμές μαζί με τα παιδιά μας! Πλέον τα ταξίδια μας είναι διαφορετικά... καθώς έχουμε περάσει αρκετές πίστες!

Ακόμα όμως θέλουμε να μαθαίνουμε για νέα μέρη, να μοιραζόμαστε εμπειρίες, να γνωρίζουμε άλλους γονείς με το ίδιο στόχο, να περάσουμε όμορφα με τα παιδιά μας!

19 Comments

Leave a Reply
  1. μόλις διάβασα και ένα σχετικό βιβλίο γι αυτό το θέμα, σχετικά με το δικαίωμα του παιδιού στην προσχολική ηλικία και τις υπερβολικές απαιτήσεις/προβολές των γονιών στα παιδιά τους.

  2. Η ΥΛΗ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΔΥΣΚΟΛΗ ΓΙΑ ΕΝΑ ΠΑΙΔΑΚΙ ΠΟΥ ΜΟΛΙΣ ΕΧΕΙ ΑΡΧΙΣΕΙ ΝΑ ΠΙΑΝΕΙ ΤΟ ΜΟΛΥΒΙ! ΔΕΝ ΔΙΝΕΤΑΙ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ ΝΑ ΠΡΟΛΑΒΕΙ ΝΑ ΑΦΟΜΟΙΩΣΕΙ ΤΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ, ΤΟΥΣ ΑΡΙΘΜΟΥΣ, ΤΑ ΣΥΜΒΟΛΑ. ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΑΝ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΠΩΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΜΕΝΟ ΘΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑ, ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΕΣΕΙ ΝΑ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΘΕΙ ΣΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΛΙΓΟ ΧΡΟΝΟ ΠΟΥ ΔΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΑΦΟΜΟΙΩΣΟΥΝ ΤΟΣΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ!

  3. Η κόρη μου πηγαίνει δευτέρα δημοτικού. Με κάθε ειλικρίνεια σας λέω ότι την ώρα της πρωινής προσευχής οι μαμάδες που είμαστε έξω στα κάγκελα του σχολείου είμαστε πολύ πιο αγχωμένες για το αν τα παιδιά μας είναι διαβασμένα επαρκώς από ό,τι είναι τα ίδια τα παιδιά μας.

  4. Έχω ένα αγοράκι στην πρώτη δημοτικού και συμφωνώ απόλυτα, πως επειδή έχω εγώ άγχος, χωρίς να το θέλω το μεταφέρω στο παιδί. Δόξα το Θεό όμως τα πάει μια χαρά και όσο περνάει ο καιρός ηρεμούμε όλοι μαζί.

  5. δεν παμε ακομα δημοτικο αλλα απο συζητηση με αλλες μαμαδες ακουω οτι η υλη για τοσο μικρα παιδια ειναι πολυ μεγαλη..ας ειμαστε διπλα στα παιδια μας για να τα στηριζουμε

  6. εμενα δεν παει ακομα στο δημοτικο αλλα επειδη γνωριζω για το θεμα η αληθεια ειναι οτι οι απαιτησεις απο την υλη της πρωτης δημοτικου ειναι μεγαλες και γενικ ολο το συστημα ειναι λαθος γι’αυτο και οι γονεις αγχωνονται ακομα περισσοτερο.ηρεμια και ολα θα πανε καλα.

  7. Το κεφαλαιο Α Δημοτικου ειναι πολυ μεγαλο και χωραει πολυ κουβεντα… με δυο παιδια στη Α Δημοτικου ομολογω οτι η υλη ειναι δισβασταχτη και ως εκπαιδευτικος δευτεροβαθμιας ο ιδιος εχω να πω οτι τα παιδια στο γυμνασιο ερχονται ηδη κουρασμενα. Αναρωτιεμαι ποια μυαλα επελεξαν αυτη την υλη για την Α Δημοτικου, ειμαι ομως σιγουρος οτι δεν εχουν πατησει ποτε το ποδι τους σε ταξη..

  8. τα ίδια έχω ακούσει και εγώ για την Α Δημοτικού, εμένα πάνω σε σταθμό από 9 μηνών και είναι 3,5ετών τώρα και γνωρίζουν τόσα πολλά για την ηλικία τους. Πρέπει να υπάρχει μέτρο στα παιδιά δεν είναι ρομπότ!!!

  9. Σήμερα έγινε ο αγιασμός. Καλή σχολική χρονιά! Μας έκανε πολύ μεγάλη εντύπωση πώς εκπαιδευτικοί με χρόνια πείρας δεν έδωσαν καμία σημασία στα πρωτάκια και τους γονείς τους; Πως να μην είμαστε αγχωμένοι; Δεν υπάρχουν δάσκαλοι, δεν θα λειτουργήσει το ολοήμερο, δεν κράτησαν στο τέλος τα πρωτάκια να γνωρίσουν τη δασκάλα και την τάξη τους.Δεν ξέρουμε σε ποιο τμήμα θα είναι τα παιδιά μας. Πώς θα πάνε αύριο ξαφνικά σε ένα τόσο μεγάλο σχολείο, άγνωστο, χωρίς να ξέρουν που θα οδηγηθούν και από ποιον; Πως θα καταφέρουμε να τα πάρουμε τα παιδιά στις 11.30 που θα σχολάσουν όταν κι εμείς έχουμε πρόβλημα στις δουλειές μας; Ανοργανωσιά και προχειρότητα. Στις ανάγκες των παιδιών καμία προσοχή.

  10. Το πιο σημαντικο θεωρω ειναι η προσπαθεια που καταβαλει καθε παιδι.Αυτο για εμενα μετραει η προσπαθεια .Δεν περιμενω κατι αλλο.Ολα θα ερθουν αρκει να ειναι καλα ψυχικα .Οχι πιεσεις ,για την ηλικια τους ηδη αθελα μας ,τα εχουμε βαλει και περνανε τον δικο τους Γολγοθα.Να ειμαστε στο πλαι τους,να τα στηριζουμε στο καθε τουσ βημα .Και το πιο σημαντικο να τα επιβραβεουμε για καθε τους προσπαθεια .Αντε καλη σχολικη χρονια σε ολα τα παιδακια

  11. Τα παιδιά μου ήταν στην Α΄ Δημοτικού πριν από περίπου 10 χρόνια. Είχα άγχος να είναι συνεπή στις υποχρεώσεις τους. Ωστόσο, κατέληξα στο ότι στόχος της Α΄ Δημοτικού είναι να μάθουν τα παιδιά ανάγνωση, γραφή (αποτύπωση του λόγου- σκέψης με γράμματα) και στοιχειώδη αριθμητική. Έχουν ολόκληρη χρονιά για να το καταφέρουν και είναι μάλλον απίθανο να μην το κάνουν. Έχω ακούσει ότι οι απαιτήσεις πλέον έχουν αυξηθεί. Αναρωτιέμαι, όμως, στο τέλος της χρονιάς το παιδί χρειάζεται να έχει κατακτήσει κάποιες επιπλέον δεξιότητες και γνώσεις πέρα από την ικανότητα της ανάγνωσης, της γραφής, της κατανόησης των αριθμών και της πραγματοποίησης απλών αριθμητικών πράξεων; Καλή σχολική χρονιά σε όλα τα παιδιά και τους γονείς τους!!!

Αφήστε μια απάντηση

Η τέχνη της ιστόρησης εφαρμοσμένη σε προγράμματα μουσειακής αγωγής με την προφορική αφηγήτρια Σάσα Βούλγαρη ( 9 & 10/9)

Πήγαμε στην “Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων” στο Ρέθυμνο!