in

“Το θεατρικό παιχνίδι ως εμψυχωτική & παιδαγωγική διαδικασία” από την Μαντώ Κουρετζή & τον Στέλιο Βγαγκέ

ΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΩΣ ΕΜΨΥΧΩΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Μαντώ Κουρετζή (Παιδαγωγός – Εμψυχώτρια Θ.Π. – Ειδική σε θέματα Αισθητικής Αγωγής και Ελληνικού Πολιτισμού), Στέλιος Βγαγκές (Δάσκαλος – Εμψυχωτής Θ.Π.)

Η μέθοδος του θεατρικού παιχνιδιού αντιμετωπίζει το παιδί ως ψυχοσωματική ολότητα. Από τα βασικά ζητούμενα είναι η διαμόρφωση καλλιτεχνικής συμπεριφοράς ανάμεσα στο συμβολικό παιχνίδι και το θέατρο. Ο όρος «θεατρικό παιχνίδι» μπορεί να συμπεριλαμβάνει όλα τα είδη του παιχνιδιού, όπως το συμβολικό παιχνίδι, το παιχνίδι ρόλων, το παιχνίδι με τα αντικείμενα κ.λ.π.

Παράλληλα, και επειδή το θέατρο είναι μια τέχνη ολιστική, που αποτελεί τόπο συνάντησης όλων τον τεχνών (μουσική, εικαστικά, χορός), το θεατρικό παιχνίδι ενισχύει όλες τις καλλιτεχνικές διαθεσιμότητες παιδιών αλλά και ενηλίκων.  Το θεατρικό παιχνίδι είναι ένας τρόπος επικοινωνίας μέσα από παιχνίδια και συναισθήματά .  Το παιδί, μέσω του θεατρικού παιχνιδιού ανακαλύπτει τον εαυτό του και τον κόσμο.

Σκοπός της μεθόδου του θεατρικού παιχνιδιού, δεν είναι το παιδί να κάνει θέατρο αλλά με το θέατρο να βοηθήσει το παιδί να οδηγηθεί ομαλά και δημιουργικά στο επικοινωνιακό γεγονός που λέγεται ζωή!

ΟΤΑΝ Ο «ΔΑΣΚΑΛΟΣ» ΕΙΝΑΙ «ΕΜΨΥΧΩΤΗΣ»

Με το Θεατρικό παιχνίδι αναπτύσσεται η σχέση του δασκάλου με το μαθητή με έναν κώδικα επικοινωνίας που στηρίζεται στο παιχνίδι και στο συναίσθημα. Το παιχνίδι, που αποτελεί τον οικείο τρόπο που το παιδί δρα για να γνωρίσει τον κόσμο, γίνεται από το δάσκαλο μέσο για να το βοηθήσει σε αυτή την προσπάθεια.

Ως πρόσωπο φιλικό, εμπνέει στο παιδί ασφάλεια να λειτουργεί με τρόπους που συνάδουν με τη φύση του και όχι με την ιδιότητά του (μαθητή) και προχωρά πέρα από την έννοια «παιχνίδι» εισάγοντας στη σχέση την έννοια «θεατρικό».Το θέατρο ως τέχνη καλύπτει την ανάγκη του ανθρώπου για θέαση και δράση. Το παιδί μπαίνει στη θεατρική διαδικασία και αρχικά η θέαση του υποκειμενικού (εσωτερικού) του κόσμου το οδηγεί να αντιδρά σε ερεθίσματα με τον δικό του, προσωπικό τρόπο.

Μέσα από συμβολισμούς και αναπαραστάσεις που προκύπτουν από το παιχνίδι των ρόλων, φανερώνει τι το απασχολεί. Εκφράζεται αυθόρμητα και ελεύθερα. Έτσι αμβλύνονται οι ανασφάλειες και οι αναστολές του. Αναπτύσσει δικούς του μηχανισμούς στην εξεύρεση λύσεων. Με τις δράσεις του προσδιορίζει θέσεις, διαμορφώνει στάσεις και επικοινωνεί με το περιβάλλον (αντικειμενικός κόσμος). Με αυτό τον τρόπο αποκτά αυτοεκτίμηση και θάρρος για να τολμά και να εξελίσσεται. Προσεγγίζει τους στόχους που θέτει το περιβάλλον του, με μεγαλύτερη εφευρετικότητα και ενδιαφέρον. Ο δάσκαλος-εμψυχωτής δίνει στο παιδί(φύση)- μαθητή(ιδιότητα) ερεθίσματα εντός των ενδιαφερόντων του, που το συγκινούν και το οδηγούν σε προσωπικές αναγωγές στις ψυχοσυναισθηματικές και γνωστικές του δομές, δηλαδή στις εμπειρίες του.

Το θεατρικό παιχνίδι επομένως, είναι ένας δρόμος που οδηγεί στη γνώση όχι μόνο μέσω της νόησης αλλά και μέσω της αίσθησης. Έτσι το παιδί καλλιεργείται στην ολότητά του ως νους-ψυχή-σώμα.

Σημ: Οι Μαντώ Κουρετζή και Στέλιος Βγαγκές μαζί με τον Παναγιώτη Κυρίτση, είναι Ιδρυτές του «Σχολείου Παιχνιδιού». Από το 1990 εφαρμόζουν νέες μεθοδολογίες σύνδεσης των τεχνών με την εκπαίδευση, σε συνεργασία με δημόσιους και ιδιωτικούς πολιτιστικούς και εκπαιδευτικούς φορείς.

Στο «Σχολείο Παιχνιδιού» το κάθε πρόγραμμα που υλοποιείται , στήνεται με κύριο άξονα το Θεατρικό Παιχνίδι, και εφαρμόζεται από εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς-εμψυχωτές.

Από giorgos

Να σας συστηθώ: είμαι ο Γιώργος και όλα αυτά τα χρόνια, έχω «ξαναζήσει» τα παιδικά μου χρόνια ενώ έχω γνωρίσει γονείς με το ίδιο πάθος και αγάπη προς τα παιδιά!

56 Comments

Leave a Reply
  1. Μακάρι η θεατρική αγωγή να ήταν ενταγμένη στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα των σχολείων (κατ΄ουσίαν όχι τυπικά). Το θέατρο ενισχύει, απελευθερώνει και ανοίγει καινούριους κόσμους. Θα με ενδιάφερε πολύ ένα άρθρο που να αναφερεται στους χώρους θεατρικής αγωγής στην Αθήνα.

  2. Έχοντας σπουδάσει σε δύο θεατρικά εργαστήρια με καταξιωμένους καλλιτέχνες για δασκάλους, ήξερα την επήρεια του θεατρικού παιχνιδιού στον άνθρωπο. Δεν περίμενα όμως να έχει τόσο έντονη και άμεση επιρροή στα παιδιά. Όμως ακριβώς επειδή είναι παιδιά εναρμονίζονται πολύ πιο εύκολα. Ως παιχνίδι τους αφήνει το περιθώριο να εκτονωθούν ενώ παράλληλα λειτουργούν με τους κανόνες μιας ομάδας (προσέχουν, συνεργάζονται).

  3. Δυστυχώς το θεατρικό δεν έχει ενταχθεί σε όλα τα σχολεία παρά μόνο στα 800 που από την Α δημοτικού σχολούν στις 2 το μεσημέρι. Είναι κρίμα γιατί μπορεί να προσφέρει πολλά στο παιδί.

  4. Συμφωνώ με όλα τα παραπάνω, κι εμένα μου συστήσανε το θεατρικό παιχνίδι για ενίσχυση θάρρους και αυτοπεποίθησης και είδα ότι έκανε πολύ καλό στην κόρη μου. Θα μπορούσε κάποιος να μας δώσει πληροφορίες για το “Σχολείο Παιχνιδιού”;

  5. Η αλήθεια είναι ότι το σκεφτόμασταν ως μια επιλογή για να περνά δημιουργικά το χρόνο του ο γιος μας, όμως δεν το είχαμε αποφασίσει, διαλέγοντας ένα άθλημα. Ο μικρός όμως είχε άλλη άποψη … οπότε τώρα ψαχνόμαστε εκ νέου. Με όσα διάβασα, αλλά και με το σχόλιο του giorgos νομίζω πως θα το δοκιμάσουμε.

  6. Η κόρη μου είχε ξεκινήσει πέρισυ θεατρικό παιχνίδι σε μια ομάδα του Δήμου όπου γινόταν εξαιρετική δουλειά, δυστυχώς όμως η ίδια δεν θέλησε να ενταχθεί στην ομάδα των παιδιών που ήταν όλα από το ίδιο σχολείο και γνωρίζονταν μεταξύ τους. Την σταματήσαμε κατόπιν δικής της επιμονής, αλλά πιστεύω πως ίσως να έπρεπε να την προσεγγίσω διαφορετικά και να την πιέσω περισσότερο να συνεχίσει. Το θεατρικό παιχνίδι είναι σίγουρα μια παιδαγωγική διαδικασία με πολλά οφέλη, αρκεί το παιδί να είναι ανοιχτό ως προς αυτό. Θα το ξαναπροσπαθήσω.

  7. ψυχικα,πνευματικα κυριως εχει θεραπευτικες ιδιοτητες κατα την αποψη μου…κριμα που στη δικη μας γενια οταν ημασταν παιδια δεν υπηρχε τοσο μεγαλη ποικιλια..γιατι αυτη τη στιγμη ειμστε γεματοι με αξιολογους ηθοποιους και πολυ καλες παραστασεις-εργαστηρια..

  8. Η κόρη μου πηγαίνει σε πιλοτικό δημόσιο σχολείο και κάνει το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής. Γίνεται όμως πολύ επίπεδα και μονοδιάστατα, χωρίς όρεξη και δημιουργικότητα από τους υπεύθυνους παιδαγωγούς. Γι’ αυτό ίσως θα πρέπει να παρακολουθήσουμε ιδιωτικά μαθήματα για να ξεπεράσει και την έμφυτη συστολή της.

  9. εχουμε παει και εχουμε περασει υπεροχα οι κορες μου θελουν να ξαναπαμε!!!!ο κυριος Βγαγκες ειναι δασκαλος στο δημοτικο σχολειο της κορης μου και εχει ιδιαιτερη επικοινωνια με τα παιδια .Ακομα κανει καποιες εκδηλωσεις του σχολειου να ξεχωριζουν!!!

  10. Ο ΓΙΟΣ ΜΟΥ ΜΟΝΟ ΣΕ ΜΙΑ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΜΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΟΤΟΠΟ ΠΗΡΕ ΜΕΡΟΣ ΣΕ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ, ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΕΝΤΑΧΘΕΙ ΚΑΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΝΕ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΣΕ ΣΤΑΘΕΡΗ ΒΑΣΗ ΣΕ ΤΕΤΟΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ.

Αφήστε μια απάντηση

Σχολές Γονέων στο Νομό Δυτικής Αττικής

Εν λόγω Μονάδα λόγου & γραφής