Επιμέλεια: Αναστασία Τυροπούλου
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η Artika δημιουργεί ένα διεθνές φεστιβάλ παραστατικών τεχνών αφιερωμένο στην πρώτη ηλικία του ανθρώπου. Στόχος του φεστιβάλ είναι να φέρει στο προσκήνιο το κοινό των παιδιών που βρίσκονται στην προσχολική ηλικία, να αναδείξει την ανάγκη του ανθρώπου να έρχεται σε επαφή με την τέχνη από την αρχή της ζωής του και να γνωρίσει στο ελληνικό κοινό τη δουλειά ξένων καλλιτεχνών και διαφορετικά είδη παραστάσεων.
Η Μαριλένα Τριανταφυλλίδου είναι η σκηνοθέτης αλλά και η “ψυχή” του φεστιβάλ «Απ’ την Αρχή» που θα γίνει 4 – 8 Μαίου στο θέατρο ΠΟΡΤΑ και στο θέατρο ΕΛΕΡ με 5 μέρες γεμάτες παραστάσεις, εργαστήρια και άλλες δράσεις, ζωντανή μουσική και χορό για θεατές από 10 μηνών και την συναντήσαμε για να μάθουμε περισσότερα!
Αναστασία Τυροπούλου: Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η Artika δημιουργεί το πρώτο φεστιβάλ θέατρου αφιερωμένο σε θεατές με τόσο μικρές ηλικίες 0-6! Μπορείτε να μας δώσετε μία σύντομη περιγραφή του φεστιβάλ; Ποιοί είναι οι κύριοι στόχοι σας;
Μαριλένα Τριανταφυλλίδου: Γεια σας και ευχαριστούμε πολύ για τη φιλοξενία! Κατ’ αρχήν θα πρέπει να αναφέρουμε ότι το φεστιβάλ είναι μέρος των δράσεων του μεγάλου Ευρωπαϊκού Προγράμματος Mapping, χωρίς το οποίο τίποτε από όσα θα παρακολουθήσουμε δεν θα μπορούσε να συμβεί. Εξίσου σημαντική, επίσης, είναι η συμβολή του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Στόχος του φεστιβάλ κατ’ αρχήν είναι οι γονείς/κηδεμόνες/παιδαγωγοί και εν γένει φροντιστές να φέρουν τα παιδιά, βρέφη και νήπια, στο θέατρο. Θέλουμε, δηλαδή, να ενδυναμώσουμε τη συνήθεια να πηγαίνουμε στο θέατρο απ’ την αρχή της ζωής μας. Έχουμε καλέσει, λοιπόν, 4 ομάδες από το εξωτερικό, από τη Δανία, την Πολωνία, την Αυστρία και την Ολλανδία, που θα παρουσιάσουν τέσσερεις τελείως διαφορετικές δουλειές μεταξύ τους, μία παράσταση εικαστικού θεάτρου, μία παράσταση κουκλοθεάτρου, μία θεατρική παράσταση και μία παράσταση χορού αντιστοίχως. Από την Ελλάδα εκτός από τη δική μας παρουσία, φυσικά, θα έχουμε την πρωτοεμφανιζόμενη στο χώρο του θεάτρου για πολύ νεαρές ηλικίες ομάδα ΒίΔα. Εκτός, όμως, από παραστάσεις, θα γίνουν και καλλιτεχνικά εργαστήρια για παιδιά που θα συντονίσει η Κορίνα Κοτσίρη και masterclass για επαγγελματίες από τους καλεσμένους καλλιτέχνες της Δανέζικης ομάδας Theatre Madam Bach και της Αυστριακής Breloque Theater Group. Παράλληλα με όλα αυτά, τις μέρες του φεστιβάλ θα παρουσιάζεται στο φουαγιέ του θεάτρου Πόρτα η έκθεση ζωγραφικής «Τα παιδιά – θεατές» με έργα που δημιούργησαν διακεκριμένοι εικονογράφοι από όλο τον κόσμο από το 2019 έως το 2022 στο πλαίσιο του Mapping και σε συνεργασία με τη φημισμένη Διεθνή Έκθεση Παιδικού Βιβλίου της Μπολόνια. Το φεστιβάλ θα ξεκινήσει με ένα συνέδριο που συνδιοργανώνουμε με το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών και το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ και σε συνεργασία με τις καθηγήτριες κα. Κλειώ Φανουράκη και κα. Μαίρη Δημάκη-Ζώρα, με τίτλο «Θέατρο και εκπαίδευση για πολύ νεαρούς θεατές 0-3 και 3-6» , ενώ το Σάββατο 6/5 θα λάβει χώρα μία συζήτησή με τη συμμετοχή Ελλήνων και ξένων εκπροσώπων από τους χώρους του θεάτρου, της εκπαίδευσης και της πολιτιστικής πολιτικής.
Αναστασία Τυροπούλου: Ποιές είναι οι δυσκολίες και οι προκλήσεις σε μία παράσταση που απευθύνεται σε τόσο μικρούς θεατές;
Μαριλένα Τριανταφυλλίδου: Η μεγαλύτερη δυσκολία είναι να κερδίσεις την εμπιστοσύνη του κοινού αυτού, να το κάνεις να αισθανθεί ασφάλεια ώστε να αποφασίσει να έρθει σε επαφή με τον καλλιτέχνη και το καλλιτεχνικό του έργο.
Αναστασία Τυροπούλου: Ποιές οι διαφορές και ποιές οι ομοιότητες του βρεφικού θεάτρου με το παιδικό́ θέατρο ή ακόμη και με το θέατρο ενηλίκων;
Μαριλένα Τριανταφυλλίδου: Η διαφορά είναι μία πιστεύω, πως όταν δημιουργείς για αυτό το κοινό πρέπει να το λαμβάνεις συνεχώς υπόψη σου. Κατά τα άλλα δεν υπάρχουν διαφορές. Μπορείς να ξεκινήσεις από οποιαδήποτε αφετηρία, όπως και στο ενήλικο θέατρο, αλλά στην πορεία θα χρειαστεί να φιλτράρεις κάποια πράγματα. Το ζητούμενο είναι μία απλότητα, και όχι απλοϊκότητα, κάτι που είναι αρκετά δύσκολο.
Αναστασία Τυροπούλου: Ποιά είναι τα οφέλη της επαφής με το θέατρο και γενικότερα με την τέχνη σε τόση μικρή ηλικία ;
Μαριλένα Τριανταφυλλίδου: Τα οφέλη της επαφής των παιδιών με το θέατρο και όλες τις παραστατικές τέχνες εν γένει είναι πολλά. Κατ’ αρχήν γιατί πάμε θέατρο; Πάμε για να δούμε τη ζωή ως θεατές, για να γνωρίσουμε και άλλες πλευρές της και μέσα από αυτή τη διαδικασία να αμβλύνουμε όποιες ανήσυχες σκέψεις και συναισθήματα μας δημιουργούν οι προσωπικές μας εμπειρίες και τα βιώματα. Γι’ αυτό το θέατρο μας βοηθάει και μας λυτρώνει. Αυτό συμβαίνει σε όλους, ανεξαρτήτως ηλικίας. Επίσης, τα παιδιά πηγαίνοντας θέατρο, μαθαίνουν να συνεργάζονται και να κοινωνικοποιούνται μέσα σε ένα πλαίσιο με πολύ συγκεκριμένους κανόνες και περιορισμούς. Επιπλέον, η επαφή των παιδιών με τις τέχνες από πολύ νωρίς συμβάλλει στη γνωστική, γλωσσική, ψυχική και συναισθηματική καλλιέργειά του. Μαθαίνουν νέους τρόπους έκφρασης, αφυπνίζονται αισθητικά και εκτονώνονται ψυχικά. Τέλος, ένα σημαντικό κέρδος που έχουν τα παιδιά ειδικά των πολύ νεαρών ηλικιών είναι η σύσφιξη του δεσμού με τον φροντιστή τους μέσα από το μοίρασμα αυτής της βιωματικής εμπειρίας, μαζί, σε μια αγκαλιά.
Αναστασία Τυροπούλου: Πώς εκδηλώνουν οι λιλιπούτιοι θεατές σας τα συναισθήματά τους; Πώς εισπράττετε την αποδοχή και την ευχαρίστηση;
Μαριλένα Τριανταφυλλίδου: Με όποιο τρόπο μπορούν! Μιλάνε με τα μάτια, με το σώμα, με φωνές, γέλια, και κλάματα ακόμα, και πολλές φορές, κάτι που είναι ιδιαιτέρως συγκηνητικό, με το άγγιγμα και την αγκαλιά.
Aπό την παρουσίαση της παράστασης “Μια θαυμάσια ημέρα” στο «10th Jubilee Assitej International for Children’s and Youth Theatre Biennial», στο Κάποσβαρ, στην Ουγγαρία”
Αναστασία Τυροπούλου: Ποιά είναι τα σχέδια σας για το μέλλον του Βρεφικού Θεάτρου στη χώρα μας;
Μαριλένα Τριανταφυλλίδου: Θα θέλαμε το φεστιβάλ να γίνει θεσμός και να μπορέσουμε να αποκτήσουμε ξανά ένα χώρο διαμορφωμένο έτσι όπως πιστεύουμε ότι χρειάζεται για να φιλοξενεί αυτό το κοινό!
Περισσότερα για το “1ο Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου & Παραστατικών Τεχνών για Νεαρούς Θεατές 0-6 ετών” εδώ