Γνωρίσαμε τη Κατερίνα Τσιουτσιουμάνου, εκπαιδευτικό εν ενεργεία στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Αχαρνών, ένα σχολείο διαμάντι σε αυτή τη πολυπαθή περιοχή. Διαθέτοντας μεγάλη εμπειρία τόσο στην ιδιωτική όσο και τη δημόσια εκπαίδευση, αποδεικνύει ότι ο εκπαιδευτικός που έχει μεράκι μπορεί να κάνει καθημερινά θαύματα για τη παιδεία των μικρών μαθητών. Παρακάτω μοιράζεται μαζί μας προσωπικές απόψεις και συμβουλές προς όφελος των μικρών μαθητών.
Elamazi – Πιστεύετε στο ιδανικό σχολείο? Πόσο μακριά είναι από το ελληνικό σχολείο;
Κατερίνα Τσιουτσιουμάνου- Ιδανικό είναι το σχολείο που αντικαθιστά τη σχολική αίθουσα με ένα περιβάλλον ενθαρρυντικό και δημιουργικό που σκοπό έχει τη καλλιέργεια της σκέψης και των συναισθημάτων των μαθητών. Απελευθερώνει τους μαθητές, τους αφήνει χώρο και χρόνο να αναπτύξουν όλες τις πτυχές τους, να ανακαλύψουν αυτό που τους ταιριάζει χωρίς να ισοπεδώνει τις προσωπικότητές τους θεωρώντας άξιους μόνο αυτούς που παίρνουν άριστα στη Γλώσσα ή τα Μαθηματικά. Δέχεται παιδιά χαρούμενα, που λαχταρούν το σχολείο, κι όχι παιδιά στρεσαρισμένα, πιεσμένα, με άγχος επίδοσης, ανταγωνισμού, βαθμοθηρίας .
Το ιδανικό σχολείο αγκαλιάζει όλους τους μαθητές και τους αποδέχεται ως ίσους, μοναδικούς, ξεχωριστούς.
Πιστεύω στο ιδανικό σχολείο! Στο δικό μας σχολείο γίνονται σπουδαίες προσπάθειες από το εκπαιδευτικό προσωπικό να το προάγουμε σε ιδανικό σχολείο.
Elamazi – Ποια είναι η άποψή σας για την ιδιωτική εκπαίδευση σε σχέση με την δημόσια, μιας και έχετε εμπειρία και στα δύο;
Κατερίνα Τσιουτσιουμάνου – Καθοριστική η επιλογή του σωστού σχολείου για τη μετέπειτα ζωή του παιδιού, αλλά ο πιο σημαντικός παράγοντας πάντα ήταν και θα είναι ο ρόλος της ίδιας της οικογένειας. Παρ’ όλο που έχω δουλέψει σε ιδιωτικό σχολείο, για το δικό μου παιδί επέλεξα τη δημόσια εκπαίδευση.
Προσωπικά, δουλεύω με μεράκι στο δημόσιο σχολείο, γιατί το θέλω εγώ κι όχι επειδή υπάρχει αυστηρός ελεγκτικός μηχανισμός, όπως στα ιδιωτικά. Πιστεύω πως το σχολείο που εργάζομαι δεν έχει πλέον να ζηλέψει τίποτα από ένα ιδιωτικό σχολείο. Όταν , λοιπον, υπάρχει η αγάπη του εκπαιδευτικού για το έργο του, τότε τα δημόσια σχολεία μας στέκονται αντάξια πολλών ιδιωτικών.
Elamazi – Σε ποια σημεία υστερεί ή υπερτερεί;
Κατερίνα Τσιουτσιουμάνου – Τα ιδιωτικά σχολεία υπερτερούν σε υποδομές και παρεχόμενες υπηρεσίες, όπως χώροι άθλησης, εργαστήρια. Όμως, οι παροχές αυτές πληρώνονται αδρά. Αυτό είναι το πιο χαρακτηριστικό μειονέκτημα των ιδιωτικών σχολείων. Χαρακτηρίζονται από ένα ελεγχόμενο περιβάλλον, στο οποίο κυριαρχούν η οικονομική και κοινωνική ομοιομορφία, που ορισμένες φορές φτάνει τα όρια του σνομπισμού. Σε πολλές περιπτώσεις , η προσπάθεια των εκπαιδευτικών να αποδώσουν τα μέγιστα, σε ανταπόδοση των οικονομικών συνεισφορών των γονέων, ασκεί πίεση στους ίδιους. Την ίδια πίεση εκλαμβάνει και το παιδί από την πλευρά των γονέων, οι οποίοι θεωρούν ότι επενδύουν μεγάλα χρηματικά ποσά με αντάλλαγμα τους υψηλούς βαθμούς.
Θεωρώ ότι πλεονέκτημα της δημόσιας εκπαίδευσης είναι η κοινωνικοποίηση των μαθητών, μέσα από την συναναστροφή τους με παιδιά διαφορετικού οικονομικού, κοινωνικού και μορφωτικού επιπέδου. Ο εκσυγχρονισμός των δημόσιων σχολείων, η λειτουργία του ολοήμερου, η δωρεάν εκπαίδευση είναι δελεαστικά για την επιλογή της δημόσιας εκπαίδευσης.
Elamazi – Η χρήση της τεχνολογίας έχει αξία κατά τη διάρκεια της μάθησης;
Κατερίνα Τσιουτσιουμάνου- Η χρήση της τεχνολογίας διαδραματίζει σημαντικό ρόλο κατά τη διάρκεια της μάθησης. Μπορεί να βοηθήσει να γκρεμιστούν τα στεγανά του σημερινού σχολείου και να επιτρέψει τη μετάβαση στο ιδανικό σχολείο. Η τεχνολογική ανάπτυξη και το διαδίκτυο έχουν δημιουργήσει νέα δεδομένα στη μάθηση. Η πρόσβαση στην πληροφορία είναι πλέον πολύ πιο εύκολη, αρκεί οι μαθητές να υιοθετήσουν υπεύθυνη στάση απέναντι στην πνευματική ιδιοκτησία. Βέβαια, πάν μέτρον άριστον. Δεν πρέπει να χαθεί και η επαφή με το βιβλίο.
Elamazi – Μετά τις φήμες περί κατάργησης των ειδικών σχολείων, είναι δυνατό οι μαθητές με αναπηρία να ενσωματωθούν στη σχολική κοινότητα επιτυχώς;
Κατερίνα Τσιουτσιουμάνου- Πιστεύω ότι η κατάργηση των ειδικών σχολείων δεν θα είναι μια εύκολη υπόθεση. Για να ενσωματωθούν οι μαθητές των ειδικών σχολείων στη σχολική κοινότητα επιτυχώς, θα πρέπει να επανδρωθούν τα σχολεία με ειδικότητες ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, δασκάλων ειδικής αγωγής και παράλληλης στήριξης που δεν νομίζω να είναι εφικτό. Οπότε, θα δημιουργηθούν πολλά προβλήματα, αν γίνει κάτι τέτοιο.
Elamazi – Στο σχολείο που υπηρετείτε έχετε παράδειγμα διαφορετικότητας και πως το χειρίζεστε;
Κατερίνα Τσιουτσιουμάνου- Το ελληνικό σχολείο όλο και περισσότερο υποδέχεται αλλόγλωσσους μαθητές. Άρα υπάρχουν μαθητές με ιδιαιτερότητα στην χώρα προέλευσής τους. Ως διαφορετικότητα ορίζουμε και άλλα στοιχεία που διαφοροποιούν ένα άτομο από τα άλλα, όπως η σωματική αναπηρία. Αυτό ίσως δυσχεράνει την ομαλή ένταξή του στην ομάδα της τάξης και του σχολείου. Η παιδαγωγική πρόταση της Πολιτείας για την αντιμετώπιση της διαφορετικότητας είναι οι τάξεις υποδοχής, τα τμήματα ένταξης και η ενισχυτική διδασκαλία. Διαφορετικότητα υπάρχει και μέσα στη δική μου τάξη και προσπαθώ να το χειριστώ με διαφορετικού τρόπους. Σε πρώτη φάση μιλήσαμε για τη δύσκολη αυτή έννοια μέσα από ένα παραμύθι, την ιστορία του Έλβερ , αλλά και με διάφορες ταινίες. Επίσης, έχουμε κάνει σύνθημά μας το όλοι διαφορετικοί ,όλοι ίσοι και δεν ξεχνάμε να το θυμόμαστε μέσω χειροτεχνιών και κατασκευών που κολλήσαμε σε εμφανές σημείο στη τάξη. Να θυμηθώ ότι έχουμε βάλει φωτογραφίες παιδιών από τη Ρουάντα που έχει υιοθετήσει το σχολείο μέσω της ACTION AID. Σχηματίσαμε ομάδες μαθητών μεικτής επίδοσης. Οι μαθητές που χρήζουν υποστήριξης συμπεριλήφθησαν σε διαφορετικές ομάδες όπου υπάρχει ένας μαθητής-εμψυχωτής να τους παροτρύνει και να τους ενθαρρύνει.
Elamazi – Οι γονείς τι μπορούν να κάνουν ώστε να βοηθήσουν καλύτερα την ένταξη του παιδιού στη σχολική κοινότητα;
Κατερίνα Τσιουτσιουμάνου- Οι γονείς, αρχικά, πρέπει να σέβονται την ατομικότητα του παιδιού τους. Οι απαιτήσεις τους να είναι ανάλογες με το βαθμό ωριμότητας των παιδιών και των ατομικών ψυχοσωματικών ικανοτήτων τους. Είναι προς όφελος του παιδιού να ενδιαφέρονται για τη σχολική επίδοση, να έχουν στενή συνεργασία με το σχολείο, να αισθάνονται ευχαρίστηση με την πρόοδο του παιδιού και να συμπεριφέρονται με αγάπη και κατανόηση απέναντι στους συμμαθητές του παιδιού.
Elamazi – Πόσο σημαντικές είναι οι σχολικές συγκεντρώσεις και πόσο συχνά πρέπει να γίνονται;
Κατερίνα Τσιουτσιουμάνου- Η οικογένεια και το σχολείο είναι οι πιο σημαντικοί και καθοριστικοί παράγοντες που επιδρούν άμεσα στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του παιδιού. Το σχολείο μας αναγνωρίζοντας τη ζωτική σημασία της αμφίδρομης επικοινωνίας μεταξύ σχολείου και οικογένειας προσφέρει τη δυνατότητα συχνών επαφών μεταξύ τους. Οι καθορισμένες συγκεντρώσεις είναι μια φορά το μήνα, αλλά όποτε κριθεί αναγκαίο, οι γονείς έχουν τη δυνατότητα να επικοινωνήσουν με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου. Έτσι, λοιπόν, γίνεται όχι μόνο ενημέρωση για την πρόοδο τν μαθητών, αλλά και επιλύονται εποικοδομητικά διάφορα προβλήματα συμπεριφοράς.
Εκπαιδευτικός με μεγάλη αγάπη στα παιδιά και στο επάγγελμα της. Δίνει με όλη την καρδιά της τόσο γνώσεις στα παιδιά, όσο και παιδεία! Τυχερά τα παιδιά μας που συνεργάστηκαν 2 χρόνια με μια εξαιρετική δασκάλα!
Πολλα μπραβο για το εργο σας!!
Αυτή η υπέροχη γυναίκα κάνει όλες εμάς που στέλνουμε τα παιδιά μας σε σχολεία παρατημένα στο έλεος του ωχαδερφισμού, να κιτρινιζουμε από τη ζήλεια μας.