in

“Παιχνίδι και παιδί: 2 λέξεις άρρηκτα συνδεδεμένες” από τη νηπιαγωγό Έφη Μπαλάδη

«Το παιχνίδι είναι ο τρόπος που οι άνθρωποι όλων των ηλικιών και πολιτισμών ανακαλύπτουν, δημιουργούν και επικοινωνούν, είναι η ουσία της ζωής και της εκμάθησης» (Baptiste)

Όντας από τη φύση του γενεσιουργό χαράς, το παιχνίδι συνιστά κίνητρο και μέσο για μάθηση κάθε τύπου, σε κάθε παιδί, σε κάθε ηλικία και κοινωνία ενώ συμβάλλει αποφασιστικά στην ομαλή ανάπτυξη όλων σχεδόν των πλευρών του ανθρώπου (νοητική, σωματική, γλωσσική, συναισθηματική, κοινωνική). Ταυτόχρονα, αποτελεί το μέσο για να γνωρίσει το παιδί τον εαυτό του, να αντιληφθεί τις δυνατότητες αλλά και τα όριά του.

Μέσα σε ένα ασφαλές και πλούσιο σε ερεθίσματα περιβάλλον όπως είναι το Νηπιαγωγείο των Εκπαιδευτηρίων Δούκα, το παιχνίδι είναι αυτό που δημιουργεί τις ιδανικές συνθήκες για την ψυχοκινητική εξέλιξη αλλά και την ανάπτυξη ευρύτερων δεξιοτήτων στο παιδί. Πιο συγκεκριμένα:

• Ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας και επίλυσης προβλημάτων
• Καλλιέργεια συναισθημάτων
• Ικανότητα τήρησης πειθαρχίας και αποδοχής κανόνων
• Ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων
• Πραγματοποίηση λαθών μέσα σε ένα ασφαλές περιβάλλον
• Ανάπτυξη υπευθυνότητας και ηγετικών δεξιοτήτων
• Διαμόρφωση χαρακτήρα και προσωπικότητας
• Κοινωνικοποίηση
• Δοκιμή των σωματικών και πνευματικών δυνατοτήτων του
• Απόκτηση θάρρους, πρωτοβουλίας, παρατήρησης και κρίσης
• Ανάπτυξη έκφρασης, ευρηματικότητας και φαντασία
• Ανακάλυψη της έννοιας «εγώ» και ο «άλλο»
• Γνωριμία με την επιτυχία αλλά και την αποτυχία
• Οριοθέτηση
• Σχηματισμός ηθικών εννοιών (καλό- κακό, σωστό-λάθος)
• Βιωματική κατάκτηση της έννοιας της «ομάδας»

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Έτσι, μέσα από το παιχνίδι, οι μαθητές του Νηπιαγωγείου μας έχουν την ευκαιρία να κατανοήσουν τον κόσμο, να αλληλεπιδράσουν με τους άλλους γύρω τους με κοινωνικό τρόπο, να εκφραστούν, να αναπαραστήσουν τις σκέψεις και ιδέες τους, να ελέγξουν τα συναισθήματά τους και να αναπτύξουν την ικανότητα του συμβολισμού.

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Την ίδια στιγμή, οι νηπιαγωγοί στα Εκπαιδευτήρια Δούκα επιδιώκουμε το παιχνίδι να συμβάλλει στη συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών μας, προσφέροντας μια σειρά από ερεθίσματα. Καθώς παίζουν, να νιώθουν χαρά, να συνειδητοποιούν τις ικανότητες τους, να εξασκούν τις δυνάμεις τους, να «χτίζουν» την αυτοπεποίθηση τους και να αντλούν αισθήματα ικανοποίησης.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Με γνώμονα πως το παιχνίδι ξεκινά από τη χαρά και καταλήγει σε αυτή, στο Νηπιαγωγείο των Εκπαιδευτηρίων Δούκα οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες οργανώνονται με τέτοιο τρόπο, ώστε να έχουν παιγνιώδη χαρακτήρα και η μάθηση να προκύπτει αβίαστα, με τρόπο οικείο και φυσικό για τα παιδιά. Η μεγάλη ποικιλία παιχνιδιών που υπάρχει στο Νηπιαγωγείο μας (στις αίθουσες, στη «Μικρή Πολιτεία» και στην μεγάλη αυλή μας), χαροποιεί τα παιδιά που σε αυτήν την ηλικία βαριούνται εύκολα και θέλουν συνέχεια να πειραματίζονται. Η χαρά των μαθητών μας είναι εμφανής όταν στο παιχνίδι τους τα μάτια τους λαμπυρίζουν, και χαρίζουν γέλιο, καλοσύνη, αγάπη για όλο τον κόσμο.

ΣΥΜΒΟΛΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
Το συμβολικό παιχνίδι είναι ιδιαιτέρως σημαντικό στα νήπια. Τα φανταστικά πρόσωπα και αντικείμενα που δημιουργούν τα παιδιά όταν παίζουν, είναι «ιερά» για την υγιή ανάπτυξή τους. Γι΄αυτό και στο σχολείο μας σεβόμαστε και ενθαρρύνουμε σε καθημερινή βάση το συμβολικό παιχνίδι να εξελιχτεί.

ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ
Εξίσου σημαντικά για την νηπιακή ηλικία είναι και τα παιχνίδια σε εξωτερικούς χώρους. Η αυλή του Νηπιαγωγείου μας διαθέτει «Παιδική Χαρά» με πολλά παιχνίδια και δυνατότητες για τρέξιμο, σκαρφάλωμα, σκάψιμο, ποδήλατο, κούνιες, τσουλήθρες, τραμπάλες και άλλα.

«ΜΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑΡΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ»
Τέλος, ενεργοποιούμε μέσα από το παιχνίδι μια «παιχνιδιάρικη» προσέγγιση της ζωής, η οποία συμπεριλαμβάνει την ικανότητα του ανθρώπου να προσφέρει χιούμορ και διασκέδαση στις σχέσεις του και να βλέπει τις δυσκολίες της ζωής ως προκλήσεις και όχι ως αξεπέραστα εμπόδια.

 

Έφη Μπαλάδη, Νηπιαγωγός στα εκπαιδευτήρια Δούκα

Από giorgos

Να σας συστηθώ: είμαι ο Γιώργος και όλα αυτά τα χρόνια, έχω «ξαναζήσει» τα παιδικά μου χρόνια ενώ έχω γνωρίσει γονείς με το ίδιο πάθος και αγάπη προς τα παιδιά!

2 Comments

Leave a Reply
  1. Το παιχνίδι είναι το οξυγόνο για το παιδί. Ο μεγάλος παιδαγωγός Κλαπαρέντ έδωσε τον καλύτερο ορισμό για το παιδί: ” Παιδί είναι ένα ον που παίζει και τίποτα άλλο”.

  2. Με το παιχνίδι και μόνο ένα παιδάκι μπορεί να ηρεμήσει και να εκφραστεί. Δε νομίζω ότι κανένας γονιός διαφωνεί με τη δύναμη και τη μαγεία τπυ παιχνιδιού. Την ημέρα που ήρθαμε στη <> ακόμα τη μνημονεύουμε !!!

Αφήστε μια απάντηση

“Πάρκο Φιλοθέης” από τον Fotis

“Εντυπώσεις από το Βοτανικό Κήπο” από την EZagoraki