in

Η Σάσα Βούλγαρη αφηγείται για Σχολεία στο Ίδρυμα Θεοχαράκη

Διαθεματικά Προγράμματα Αφήγησης από Γ΄Δημοτικού & για Γυμνάσια και Λύκεια

Η ιστόρηση (oral storytelling) αποτελεί πλέον ένα από τα πιο δυναμικά και σύγχρονα εκπαιδευτικά εργαλεία, καθώς τα λαϊκά παραμύθια καλλιεργούν τη γλωσσική ικανότητα, τη φαντασία και αναπτύσσουν λογική δομή σκέψης με τον τρόπο που είναι κατασκευασμένα, – διόλου τυχαία άλλωστε αφού ακολουθούν βασικές «μαθηματικές» εγκεφαλικές δομές – μεταφέροντας γνωστικές πληροφορίες και πανανθρώπινες ηθικές αξίες από τα βάθη των χρόνων.

Από το 1996 η Σάσα Βούλγαρη σχεδιάζει εκπαιδευτικά προγράμματα αφήγησης για μαθητές όλων των βαθμίδων. Στην Αθήνα ήταν η πρώτη που καθιέρωσε την επαγγελματική αφήγηση στο χώρο του σχολείου. Ειδικά σχεδιασμένα ρούχα και αυτοσχέδια απλά σκηνικά, ανάλογα με το θέμα, πρωτότυπα μουσικά όργανα από όλο τον κόσμο, φωνητικά και τραγούδια, μια μεγάλη ποικιλία ειδών του παραδοσιακού προφορικού λόγου – ντοπιολαλιές, γλωσσοδέτες, νανουρίσματα, έπη, αλλά και κείμενα γνωστών λογοτεχνών, αποτελούν τον πρωτότυπο αφηγηματικό της τρόπο.

Η αφήγησή της είναι διαδραστική και διαμορφώνεται ανάλογα με το εκάστοτε κοινό, οξύνοντας την επικοινωνιακή διάσταση, βοηθώντας τα παιδιά να αποκτήσουν γνώσεις, να συγκεντρωθούν, να να καλλιεργήσουν την ακοή τους και να αντιληφθούν την ομορφιά της γλώσσας, να επικοινωνήσουν, να παρατηρήσουν, να φανταστούν, να γνωρίσουν πολιτισμούς και ανθρώπινες καταστάσεις, να διακρίνουν διαφορές και ομοιότητες τρόπων ζωής, και πάνω απ΄ όλα να ψυχαγωγηθούν.

Η προφορική αφήγηση διαφοροποείται από την θεατρική απόδοση ενός παραμυθιού: ο σωστός παραμυθάς ΔΕΝ αποστηθίζει! Αυτοσχεδιάζει! Συνεπώς πρέπει να έχει πρωτίστως γλωσσική καλλιέργεια καθώς και γνώση των διαφορετικών μορφών του προφορικού λόγου. Τα λαϊκά παραμύθια, με ίδια θέματα σε όλα τα πλάτη της γης, έχουν συγκεκριμένα δομικά χαρακτηριστικά (π.χ. μοτίβα, επαναλήψεις, αριθμητικές σταθερές, κ.α.) που ο έμπειρος παραμυθάς ξέρει να διαχειριστεί ώστε να διαμορφώσει κατά το δοκούν την αφηγηματική του πλοκή. Επίσης πρέπει να είναι γνώστης και διαφορετικών παραλλαγών των ιστοριών που αφηγείται. Πρόκειται για καθάρα τεχνική γνώση η οποία μάλιστα διδάσκεται – όχι για θεατρική σκηνοθεσία.

Επίσης, η ενασχόληση με παιδικό κοινό απαιτεί γνώσεις παιδαγωγικές και εξελικτικής ψυχολογίας καθώς τα παραμύθια απευθύνονταν κυρίως σε ενήλικες επομένως ο επαγγελματίας αφηγητής είναι υπεύθυνος να διαχειρίζεται το υλικό του αναλόγα με το εξελικτικό στάδιο των παιδιών.

Είναι πολύ σημαντική η καλλιέργεια των εκφραστικών εργαλείων του παραμυθά: η φωνή, η χρήση του σώματος, η λιτότητα στην έκφραση του προσώπου – ώστε να λειτουργεί κυρίως ο λόγος και η γλώσσα και όχι ο όποιος εντυπωσιασμός όπως σημαντική είναι και η γενικότερη αισθητική του.

Ο καλός παραμυθάς δεν χρειάζεται πολλά: ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟΣ ΤΟΥ ΜΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ!

ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΕΡΙΕΧΟΥΝ:

  • POWER POINT ΕΙΣΑΓΩΓΗ με θεωρητικό περιεχόμενο δοσμένο με αφηγηματικό τρόπο και εικόνες και ανάλογα με τη την κάθε θεματική ενότητα και με πλούσιο
  • ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ γνωστών εικονογράφων παγκοσμίως ή και φωτογραφικό υλικό όπου συνάδει.
  • ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ ή/και ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ των επώνυμων λογοτεχνικών κειμένων
  • ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ από όλον τον κόσμο και για τα οποία εξηγείται η χρήση τους στην αφήγηση.
  • ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ανάλογα με το εξελικτικό στάδιο
  • ΕΙΔΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ σχεδιασμένη για τον εξαιρετικό χώρο του αμφιθεάτρου του Ιδρύματος Θεοχαράκη.

ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ – ΣΥΝΟΠΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

1. ΟΔΥΣΣΕΙΑ – Ραψωδία Ι, Κυκλώπεια
Αφήγηση και αφηγηματική ανάγνωση με λιτά εκφραστικά μέσα καθώς η αφηγήτρια ψάχνει τον αρχαίο δρόμο των Αοιδών & των Ραψωδών! Πρωταγωνιστεί η ομηρική γλώσσα, και αναδεικνύεται με την ιστόρηση, το νόημα, ο ρυθμός και η μουσικότητα του έπους.

Από Γ΄ Δημοτικού (προσαρμοσμένο), Γυμνάσιο & Λύκειο (πρωτότυπο σε μτφρ. Δ. Μαρωνίτη)


2. ΤΙ ΕΙΔΕ ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ – Ιστορίες του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν
Αφηγηματική βιογραφία και μια επιλογή από διάσημα ή λιγότερο γνωστά παραμύθια του συγγραφέα σε εξαιρετικές μεταφράσεις. Η αφηγήτρια υπογραμμίζει την ποίηση, το λεπτό χιούμορ και την ποιητική γλώσσα τους με μουσικά όργανα, αντικείμενα και θεατρικά καπέλα.

Από Γ΄ Δημοτικού, Γυμνάσιο & Λύκειο (προσαρμοσμένο ανά τάξη)

3. Τα παραμύθια των αδερφών Grimm & τα ελληνικά αδερφάκια τους!
Μερικά από τα πιο όμορφα και άγνωστα παραμύθια που συνέλλεξαν οι φιλόλογοι αφοι Grimm πριν από 200 χρόνια, σε διαθεματική «σύγκριση» με τα αντίστοιχα ελληνικά λαϊκά παραμύθια από τη συλλογή του Γ. Μέγα. Αλήθεια γνωρίζουμε ότι τα θέματα των παραδοσιακών παραμυθιών είναι οικουμενικά και έχουν αξιοποιθεί ακόμα και στον σύγχρονο κινηματογράφο; Ένα εντυπωσιακό power point θα σας δείξει πολλά μυστικά!

Από Γ΄ Δημοτικού, Γυμνάσιο & Λύκειο (προσαρμοσμένο ανά τάξη)

4. Τα ποτηράκια ηχούν γλυκά, λαμποκοπούν τα πιάτα!!! – Χριστουγεννιάτικες ιστορίες
Ζαχαρωμένες δίπλες, φράουλες χειμωνιάτικες, ψωμιά με φλουριά και μαγικοί πιπερόμυλοι, καλικάντζαροι, ξωτικά, λιχούδες μαγείρισσες, πονηροί μυλωνάδες, γουρουνόπουλα, πίτες, γλυκά πιοτά όλα πασπαλισμένα με τη γιορτινή χαρά των Χριστουγεννιάτικων παραμυθιών!

Από Γ΄ Δημοτικού, Γυμνάσιο & Λύκειο (προσαρμοσμένο ανά τάξη)

5. Προγράμματα βασισμένα στις περιοδικές εκθέσεις
Η αφηγήτρια συνδέει βιογραφικά στοιχεία, μύθους θρύλους, παραμύθια και πρωτότυπες ιστορίες με έργα σπουδαίων καλλιτεχνών από τις περιοδικές εκθέσεις του Ι. Θ. Σταχυολογει υλικό από τα διαθεματικά προγράμματα αφήγησης που σχεδίασε κατά τη διάρκεια έξι χρόνων συνεργασίας. Προηγείται εκπαιδευτικό power point με συναφές υλικό.

Προσφέρονται προγράμματα για τους εξής καλλιτέχνες:

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΥΖΗΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΡΘΕΝΗΣ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΕΤΣΗΣ
ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ
PABLO PICASSO – JEAN COCTEAU
Από Γ΄ Δημοτικού, Γυμνάσιο & Λύκειο (προσαρμοσμένο ανά τάξη)

Ζητήστε αναλυτικότερες πληροφορίες!
Κάντε εγκαίρως τις κρατήσεις σας – περιορισμένες ημερομηνίες.

Διάρκεια κάθε προγράμματος: 90΄
Ημέρα διεξαγωγής: Τετάρτη
Κόστος συμμετοχής: 6€ κατ’ άτομο

Για πληροφορίες και κρατήσεις καλέστε στο 2103611206, εσωτ. 1042

Περισσότερα: http://thf.gr/

Δεν σου άρεσε; Ενημέρωσε μας!

Από giorgos

Να σας συστηθώ: είμαι ο Γιώργος και όλα αυτά τα χρόνια, έχω «ξαναζήσει» τα παιδικά μου χρόνια ενώ έχω γνωρίσει γονείς με το ίδιο πάθος και αγάπη προς τα παιδιά!

Σχόλια

Leave a Reply

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Comments

0 comments