in

Ζάχαρη ένας κρυμμένος εχθρός! Μάθετε να την εντοπίζετε.

Η ζάχαρη αποτελεί ένα συστατικό το οποίο εντοπίζεται σχεδόν παντού και πλέον κατηγορείται για πολλές παθήσεις. Ενοχοποιείται για ασθένειες όπως ο σακχαρώδης διαβήτης τύπου 2, αύξηση τριγλυκεριδίων, νοσηρή παχυσαρκία, μεταβολικό σύνδρομο, καρκίνο, υπέρταση, τερηδόνα και πολλές ακόμη.
Όλα τα παραπάνω ισχύουν για την πρόσθετη ζάχαρη που υπάρχει στα τρόφιμα και όχι για τα φυσικά σάκχαρα. Φυσικά σάκχαρα είναι για παράδειγμα αυτά των φρούτων. Τρώγοντας ένα φρούτο δεν προκαλούμε πρόβλημα στην υγεία μας, το αντίθετο! Xρησιμοποιώντας όμως τρόφιμα με πρόσθετα σάκχαρα όπως για παράδειγμα χυμούς από νέκταρ φρούτων, τότε αυξάνουμε την πρόσληψη επιπρόσθετης ζάχαρης και εάν κάνουμε κατάχρηση είναι πιθανό να οδηγηθούμε σε κάποια πάθηση.

Πώς δημιουργούνται οι παραπάνω παθήσεις;
Η ζάχαρη είναι απλό σάκχαρο, έτσι όταν καταναλώνεται, απορροφάται γρήγορα και προκαλεί απότομη αύξηση του σακχάρου στο αίμα. Αυτό προκαλεί το πάγκρεας να παράγει περισσότερη ινσουλίνη αν δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις τότε το σάκχαρο αίματος παραμένει υψηλά και έτσι έχουμε παθήσεις όπως ο σακχαρώδης διαβήτης.
Τα υψηλά επίπεδα σακχάρου επίσης προκαλούν χρόνια φλεγμονή στον οργανισμό και έτσι έχουμε αύξηση τριγλυκεριδίων και ντοπαμίνης στον εγκέφαλο. Η ντοπαμίνη δίνει την αίσθηση ευφορίας με αποτέλεσμα να θέλουμε περισσότερη ζάχαρη.

Που την εντοπίζουμε;
Το προφανές είναι σε καραμέλες, γλυκά, αναψυκτικά, κρουασάν, χυμούς συσκευασμένους, κέικ. Υπάρχει όμως και σε τρόφιμα που εκ πρώτης όψεως δεν δίνουν την εντύπωση γλυκού για παράδειγμα σάλτσες για σαλάτες, κρακεράκια, ψωμί, ζυμαρικά, ρύζι, γιαούρτι, κετσαπ, μπάρες δημητριακών και δημητριακά πρωινού.
Μπορείτε να εντοπίσετε τη πρόσθετη ζάχαρη κοιτώντας τα συστατικά και βρίσκοντας λέξεις που τελειώνουν σε -όζη όπως φρουκτόζη, σακχαρόζη, σουκραλόζη, δεξτρόζη, μαλτόζη κλπ

Στον πίνακα θρεπτικής ανάλυσης δεν θα βρείτε τη ζάχαρη και ο λόγος είναι ότι δεν διαχωρίζεται από τα φυσικά σάκχαρα, πιθανόν αυτό θα αλλάξει με τους νέους θρεπτικούς πίνακες. Καλό είναι να ελαχιστοποιήσετε την πρόσληψη σακχάρων. Ο τρόπος για να το καταφέρετε είναι να είστε σε εγρήγορση και να εντοπίζετε την ζάχαρη στα τρόφιμα.

Παρακάτω ακολουθεί μια λίστα με ονόματα συστατικών που μας δείχνουν ότι είναι σάκχαρα.

  • Σιρόπι αγαύης
  • Καστανή ζάχαρη
  • Ζάχαρη καρύδας
  • Γλυκαντικό καλαμποκιού
  • Μέλι
  • Φρουκτόζη
  • Σιρόπι καλαμποκιού
  • Κρυσταλλική ζάχαρη
  • Συμπυκνωμένος χυμός φρούτων
  • Σουκρόζη
  • Μελάσα
  • Συμπυκνωμένο σιρόπι καλαμποκιού
  • Λακτόζη
  • Γλυκόζη
  • Ζάχαρη
  • Απλά σάκχαρα
  • Πρόσθετα σάκχαρα

Συμβουλή της ημέρας: αποφύγετε τα αναψυκτικά! Αρκεί να σκεφτείτε ότι ένα κουτάκι 330 ml περιέχει περίπου 10 κουταλάκια ζάχαρη δλδ 40 γραμμάρια. Αυτή η ποσότητα ξεπερνά κατά πολύ την συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη. Μια πολύ καλή εναλλακτική είναι ανθρακούχο νερό με στημένο χυμό λεμόνι ή μοσχολέμονο.

Μην δίνετε στα παιδιά σας χυμούς ειδικά αν είναι κάτω των πέντε ετών. Οι χυμοί είτε συσκευασμένοι είτε φρέσκοι είναι απλά σάκχαρα έχουν χάσει μεγάλο ποσοστό των βιταμινών και είναι θερμιδικά πολύ υψηλά χωρίς όμως να έχουν θρεπτική αξία, είναι αυτό που οι διαιτολόγοι ονομάζουμε κενές θερμίδες με υγρή μορφή.

Μην ξεχνάτε πώς η παιδική παχυσαρκία στην Ελλάδα είναι αυξημένη σε ποσοστά, ενώ είναι τόσο σοβαρό πρόβλημα έχει απλή λύση η οποία είναι άσκηση και ισορροπημένη διατροφή και πάνω από όλα ουσιαστικό ενδιαφέρον από τους γονείς προς τα παιδιά.

Γράφει η Ζιώγου Γεωργία, MSc,
Κλινικός Διαιτολόγος- Διατροφολόγος
στοιχεία επικοινωνίας:
email:
τηλ. : 2155015948

Δεν σου άρεσε; Ενημέρωσε μας!

Από Eleftheria

Είμαι η Ελευθερία.. περήφανη μαμά του έφηβου πια Μαρίνου (13 ετών) & του Μάριου (10 ετών). Πάντα μας άρεσαν οι βόλτες, μακρινές και κοντινές ώστε να μοιραζόμαστε όμορφες στιγμές μαζί με τα παιδιά μας! Πλέον τα ταξίδια μας είναι διαφορετικά... καθώς έχουμε περάσει αρκετές πίστες!

Ακόμα όμως θέλουμε να μαθαίνουμε για νέα μέρη, να μοιραζόμαστε εμπειρίες, να γνωρίζουμε άλλους γονείς με το ίδιο στόχο, να περάσουμε όμορφα με τα παιδιά μας!

Σχόλια

Leave a Reply
  1. Ειδικά αυτή η ποσότητα ζάχαρης στο αναψυκτικό είναι σκανδαλώδης. Επίσης, πολύ επικίνδυνοι στην πρόσληψη ζάχαρης είναι και οι φυσικοί χυμοί, ακόμη και αυτοί που γράφους χωρίς προσθήκη ζάχαρης, αφού έχουν συχνά τα υποκατάστατά της που αναφέρατε παραπάνω.

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Comments

0 comments