in

Ας γνωρίσουμε το εργαστήρι Μαιρηβή…

Το “Εργαστήρι Μαιρηβή” λειτουργεί από το 1999 και αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους της κουκλοθεατρικής τέχνης στην Ελλάδα. Στόχος της καλλιτεχνικής ομάδας είναι να παραμείνει αμιγώς κουκλοθεατρικός χώρος και σημείο αναφοράς για το κουκλοθέατρο, όπου ο κάθε ενδιαφερόμενος θα μπορέσει να δει παραστάσεις κουκλοθέατρου, να ενημερωθεί με εκπαιδευτικά προγράμματα και εργαστήρια για παιδιά και ενηλίκους.

IMG_20160124_164558
Το εργαστήρι διακλαδίζεται σε δύο σημεία. Το ένα κτήριο βρίσκεται στην οδό Δεληγιώργη 33, στο Μεταξουργείο, όπου είναι ο χώρος θεατρικών πειραματισμών, προβών, μαθημάτων, εργαστηρίων, εκπαιδευτικών προγραμμάτων, εκθέσεων, χώρος παρουσίασης παραστάσεων των μαθητών του Εργαστηρίου, καθώς και διεξαγωγής ποικίλων εκδηλώσεων γύρω από την τέχνη της κούκλας. Το άλλο κτήριο βρίσκεται επί των οδών Σαχτούρη & Σαρρή, στην περιοχή του Ψυρρή και χρησιμοποιείται για τις παραστάσεις που ανεβάζει το Eργαστήρι, καθώς και για παραστάσεις φιλοξενούμενων κουκλοθεατρικών θιάσων από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

IMG_20160124_181127
Ο χώρος στου Ψυρρή διαθέτει και έκθεση με κούκλες από προηγούμενες παραστάσεις της ομάδας, οπότε φροντίστε να φτάσετε νωρίτερα, για να τις θαυμάσετε ιδίοις όμμασι και να τις φωτογραφίσετε!
Το elamazi συνομίλησε με την Μαιρηβή Γεωργιάδου, η οποία είναι υπεύθυνη του Εργαστηρίου και ανήκει στην ομάδα. Η ίδια μας αποκαλύπτει πολλά που αξίζει να μάθετε.
Πόσα χρόνια ασχολείστε με το κουκλοθέατρο και πως ξεκίνησε η αγάπη σας για αυτό?
Η μητέρα μου ήταν δασκάλα και της άρεσε πολύ και το κουκλοθέατρο. Έτσι, το χρησιμοποιούσε πολύ, τόσο στο σχολείο, όσο και στο σπίτι με εμάς τα παιδιά. Έτσι και εγώ από μικρό παιδί το αγάπησα και ήθελα να ασχοληθώ με αυτό. Στην συνέχεια, βέβαια, άλλαξα πορεία και σπούδασα οικονομικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο. Πολύ γρήγορα, όμως, κατάλαβα ότι όλα αυτά δεν μου ταιριάζουν, με αποτέλεσμα να ξεκινήσω μια αναζήτηση, που ήταν η τέχνη του κουκλοθέατρου.
Γύρω από ποιους ανθρώπους στηριχτήκατε στα πρώτα σας βήματα?
Στη ζωή μου συνάντησα πολλούς σημαντικούς ανθρώπους, χωρίς τους οποίους δεν θα είχα φτάσει στο επίπεδο που είμαι τώρα. Η πρώτη σημαντική γυναίκα στη πορεία μου ήταν η Αννίνα Στάινερ η οποία είχε δικό της κουκλοθέατρο στη Ελβετία. Εκεί ήταν η πρώτη μου μαθητεία και σοβαρή επαφή με το είδος αυτό. Από τούδε και έπειτα, ακολούθησαν πολλά εργαστήρια σε διάφορες χώρες, όπως Τσεχία, Γαλλία και στη Θεατρική Ακαδημία της Σόφιας στη Βουλγαρία με τη σχολή της Νικολίνα Γεωργίεβα. Από το 1999 όπου ξεκίνησε η λειτουργία του χώρου αυτού, με αμιγώς κουκλοθεατρικές παραστάσεις, συνεργάστηκα με τη Μιρέλα Κατσά, η οποία ήταν κουκλοπαίκτρια στο Κρατικό Κουκλοθέατρο της Ρουμανίας και με τη οποία μέχρι και σήμερα συνεργάζομαι.

IMG_20160207_115950
Ποια η αγαπημένη σας παράσταση?
Όλες τις αγαπάμε ιδιαίτερα, αφού είναι σαν τα παιδιά μας. Είναι δημιουργίες με αγάπη και μεράκι, άρα δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποια συγκεκριμένη.
Πόσες κουκλοπαραστάσεις έχετε δημιουργήσει?
Έχουμε ανεβάσει μέχρι τώρα πάνω από δέκα παραστάσεις κουκλοθέατρου με διαφορετικές τεχνικές. Εδώ γίνονται παράλληλα και εργαστήρια και εκπαιδευτικά προγράμματα. Όλες οι παραστάσεις μπαίνουν στο «σεντούκι», αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι «δεν ανοίγουμε το σεντούκι», είναι ρεπερτόριο που εναλλάσσεται. Όλες γίνονται με μεράκι και πολλή αγάπη και έτσι δεν είναι εύκολο να πεις ότι δεν τις ξαναπαίζω. Οι κούκλες είναι πάντα εκεί, ακόμα και εμείς να μην είμαστε κάποιοι θα βρεθούν να τις ζωντανέψουν.
Ποια είναι η θέση του κουκλοθέατρου στην Ελλάδα?
Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει πολλά βήματα με το κουκλοθέατρο στην Ελλάδα, δηλαδή τη τελευταία εικοσαετία πιστεύω ότι έχει αρχίσει το θέατρο και ανοίγεται πολύ. Υπήρξε περίοδος που το κουκλοθέατρο ήταν ανύπαρκτο και αρκετές γενιές δεν έχουν δει, όπως μας λένε ακόμα και γονείς. Για αυτό θεωρώ ότι έχει μεγάλο δρόμο να διανύσει ακόμα στην Ελλάδα, ώστε ο γονιός να μην το υποτιμά στη σύγκριση με το θέατρο. Εμείς το ακούμε πολύ συχνά αυτό σήμερα από ανθρώπους που δεν έχουν έρθει σε επαφή με αυτό το είδος της τέχνης, ότι υπερέχει το θέατρο ηθοποιών σε σχέση με το κουκλοθέατρο.

IMG_20160124_181205

Συνήθως η θεματική των παραστάσεων βασίζεται σε γνωστούς λαϊκούς μύθους ή συνθέτετε τη δική σας ιδέα?
Συνήθως βασιζόμαστε στα λαϊκά παραμύθια για να πατάμε γερά και σίγουρα. Τα λαϊκά παραμύθια ασχολούνται όχι με τα σύγχρονα προβλήματα, αλλά με τα υπαρξιακά, όπως ο θάνατος, η ζήλια, τα οποία είναι πάντοτε επίκαιρα και διαχρονικά, και προσφέρουν πλούσια διδάγματα στους θεατές. Η φετινή μας παράσταση, «Οι τρεις χιονάνθρωποι», δεν είναι βασισμένο, βέβαια, σε λαϊκό παραμύθι, το έχουμε δανειστεί από ένα θεατρικό έργο του Milan Pavlik και τη μουσική επιμελήθηκε ο Λουκιανός Κηλαηδόνης. Το μήνυμα του είναι «όλοι μαζί μπορούμε να τα καταφέρουμε, να τραγουδήσουμε δυνατά για να τους ξυπνήσουμε» στέλνοντας ένα πανανθρώπινο μήνυμα ειρήνης και ομόνοιας.
Τα παιδιά είναι αυστηροί κριτές των παραστάσεων? Τι σας λένε?
Εμείς περιμένουμε τα παιδιά να δουν τις παραστάσεις μας και ακούμε προσεκτικά τα σχόλια τους. Λένε πάντα την αλήθεια τα παιδιά. Μέσα από τις αντιδράσεις τους μπορούμε να αντιληφθούμε πράγματα και πολλές φορές να τα διορθώσουμε. Τα ακούμε πολύ τα παιδιά, είναι οι πραγματικοί, αληθινοί κριτές μας.
Διατηρείτε και εργαστήρι κουκλοθέατρου, στο οποίο οι συμμετέχοντες μπορούν να δημιουργήσουν τις δικές τους κούκλες. Το ενδιαφέρον των νέων δημιουργών είναι μεγάλο?
Πλέον και στα σχολεία οι δάσκαλοι έχουν καταλάβει ότι η κούκλα μπορεί να γίνει χρήσιμο εκπαιδευτικό εργαλείο στα χέρια τους. Έτσι υπάρχουν εδώ πολλά προγράμματα για ενήλικο κοινό, μέσα στο οποίο είναι και οι δάσκαλοι, πέρα από όσους ενδιαφέρονται να το εξασκήσουν και επαγγελματικά σε παραστάσεις.

IMG_20160207_115853
Έχουν μαθητεύσει σε εσάς νέοι δημιουργοί?
Κάθε χρόνο έχουμε μαθητές, παλαιότερα σε διετή εργαστήρια και τώρα, λόγω της οικονομικής κατάστασης πιο μαζεμένα και σύντομα.
Το διεθνές φεστιβάλ πως προέκυψε?
Αυτό το «άνοιγμα» με το διεθνές φεστιβάλ κουκλοθέατρο γίνεται από την αρχή της λειτουργίας του Εργαστηρίου μας. Εμείς το οργανώναμε κάθε χρόνο και το ονομάσαμε φεστιβάλ, αφού έχει καθιερωθεί. Έχει έρθει παλαιότερα η Νικολίνα Γεωργίεβα με εργαστήρια και δικές της παραστάσεις, που δεν έχουν αποκτήσει τόση δημοσιότητα, και άλλοι αξιόλογοι δημιουργοί. Τα τελευταία χρόνια είναι πιο οργανωμένο, με θιάσους που έρχονται κάθε μήνα. Το φεστιβάλ χωρίζεται σε δύο μέρη, το τμήμα του κουκλοθέατρου και το τμήμα της αφήγησης.
Που αποσκοπεί η διοργάνωση αυτού του φεστιβάλ?
Είναι πολύ σημαντικό, όλοι αυτοί οι θίασοι που έρχονται από έξω κουβαλούν πνευματικά εργαλεία. Βοηθούν κάθε δημιουργό να έρθει σε επαφή με άλλες τεχνικές και να ανταλλάξει ιδέες με άλλους δημιουργούς. Σίγουρα βοηθάει στην επικοινωνία των καλλιτεχνών και είναι ένα πολύ μεγάλο «άνοιγμα» για το κουκλοθέατρο στην Ελλάδα.

Δεν σου άρεσε; Ενημέρωσε μας!

Από Δήμητρα Τσιαούση

Είμαι η Δήμητρα, δημοσιογράφος και μητέρα τριών παιδιών. Η μεγάλη αγάπη για το θέατρο, τις παρασταστικές τέχνες και τις ποιοτικές αποδράσεις για μεγάλους και μικρούς με έφερε στο ΕΛΑΜΑΖΙ. Μαζί θα «ζουμάρουμε» τα καλύτερα δρώμενα στην Αττική με τις καλύτερες προτάσεις διασκέδασης, ψυχαγωγίας και διδαχής!

Σχόλια

Leave a Reply

Αφήστε μια απάντηση

Loading…

0

Comments

0 comments